Καλώς Ήρθατε!

Σ΄ αυτή τη σελίδα θα βρείτε και το υλικό που δώσατε εσείς σχετικά με το πρόγραμμα.
Σας θυμίζω οτι υπάρχει και η σελίδα: https://sites.google.com/site/anthropinadikaiomata2gymaigio/
όπου θα βρείτε υλικό για έμπνευση σχετικά με την θεματολογία / αρθρογραφία σας.
ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ.

Δευτέρα, 9 Μαΐου 2011

Δελτίο Τύπου για το 8ο Μαθητικό Συνέδριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: "Ανθρώπινα Δικαιώματα και Περιβάλλον"

8ο Μαθητικό Συνέδριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 4 Μαΐου 2011 το 8ο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ με θέμα «Ανθρώπινα δικαιώματα και περιβάλλον», που διοργάνωσε στην «Πολιτεία»  το Τμήμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας.

      
 
Συμβαδίζοντας με τους στόχους της UNESCO (στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία) που χαρακτηρίζει το 2011 με το γενικό θεματικό περιεχόμενο «Ανθρώπινα δικαιώματα», το 8ο Μαθητικό Συνέδριο ήταν  αφιερωμένο στα Δικαιώματα της 3ης γενιάς, που αφορούν στο δικαίωμα του ανθρώπου για ένα καθαρό περιβάλλον.
Η μαθητική συνάντηση με τη συμμετοχή 278 μαθητών και 35 εκπαιδευτικών, είχε σκοπό την ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση, τη συμμετοχή των νέων στα περιβαλλοντικά προβλήματα, τη διαμόρφωση θετικής στάσης για την αντιμετώπισή τους και προώθησε το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μέσω της προβολής του έργου των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών των περιβαλλοντικών ομάδων, με τελικό στόχο την αειφόρο εξέλιξη του πλανήτη μας.
Το 8ο Μαθητικό Συνέδριο Περιβαλλοντικής, τίμησαν με την παρουσία τους ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κος Φίλιας Ανδρέας και η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κα Πιερρή Ευγενία  οι οποίοι κήρυξαν και την έναρξη των εργασιών.

  


Παρευρέθηκαν οι Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κα Παπασωτηροπούλου Τίνα και κα Αντωνακοπούλου Ελένη, η Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών κα Χατζηκοντή Όλγα, η Διευθύντρια του Γυμνασίου Λάππα κα Ντουφεξή Ασπασία, η Διευθύντρια του 7ου Γυμνασίου Πάτρας κα Καραντώνη Αικατερίνη, ο γνωστός οικολόγος κος Βελόπουλος Βλάσης, εκπρόσωπος των Οικολόγων-Πρασίνων, και πολλοί εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το επίπεδο των παρουσιάσεων ήταν πολύ υψηλό και οι περιβαλλοντικές ομάδες κατάφεραν σε λίγα λεπτά (10λεπτες παρουσιάσεις) να συμπυκνώσουν τις απόψεις τους, τα συμπεράσματά τους και τις εμπειρίες τους και να μας μεταφέρουν μηνύματα για τα ανθρώπινα δικαιώματα και πόσο η διεκδίκησή τους παραμένει επίκαιρη στο κατώφλι του 21ου αιώνα.
Ανέπτυξαν προβληματισμούς και ερωτήματα που αφορούν:
·         To Δικαίωμα σε καθαρό πόσιμο νερό
·         Τα ανθρώπινα δικαιώματα στην ποιότητα ζωής
·         Το δικαίωμα σε ένα υγιές φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον
·         Ανακύκλωση : Δικαίωμα στο καθαρό περιβάλλον
·         Εναλλακτικοί τρόποι διαχείρισης απορριμμάτων και δικαίωμα στο περιβάλλον
·         Τα δικαιώματα του παιδιού
Θεατρικά δρώμενα, βίντεο, κινούμενα σχέδια, κουκλοθέατρο, παραμύθια, εκφραστικό χορό ακόμα στίχους και τραγούδια  επιστράτευσαν οι συμμετέχοντες μαθητές προκειμένου να περάσουν μηνύματα για «τα ανθρώπινα δικαιώματά τους» που σχετίζονται με το περιβάλλον.
Με τις άρτιες παρουσιάσεις τους, την έμπνευση, τη δημιουργικότητα, τις πρωτότυπες ιδέες και την ενεργό συμμετοχή τους κατάφεραν να προβάλλουν τη σημαντική δουλειά, σε ποιότητα και ποσότητα, που έγινε στα σχολεία τους στα πλαίσια υλοποίησης των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τη σχολική χρονιά 2010-2011.
Στο συνέδριο παρουσίασαν τις εργασίες τους οι μαθητές των σχολείων:


6ο Γυμνάσιο Πάτρας  «Η γελαστή αγελάδα»
(Συντονίστρια εκπαιδευτικός: Πλέσσα Κωνσταντίνα)

Μια ιστορία με κινούμενα σχέδια κατασκεύασαν οι μαθητές/τριες του 6ου Γυμνασίου Πάτρας για να περάσουν μηνύματα αποδοχής της διαφορετικότητας. Κατασκεύασαν μόνοι τους τα σκηνικά, έγραψαν πρωτότυπο σενάριο και χρησιμοποιώντας την τεχνική του animation δημιούργησαν την ταινία τους. Πρωτότυπος, επικοινωνιακός και καινοτόμος ο τρόπος που επέλεξαν, μας ευαισθητοποίησε όλους και συνέδεσε την τέχνη των κινούμενων σχεδίων με την διεκδίκηση για ανθρώπινα δικαιώματα.


7ο Γυμνάσιο Πάτρας  «Ψηλά Αλώνια: Μια πλατεία, μια ανάσα. Δικαίωμα στον ελεύθερο χρόνο».
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Κούκη Μαριάνθη, Ταραμπέρη Αφροδίτη, Βλάχου Σουζάνα)


Οι μαθητές/τριες του 7ου Γυμνασίου Πάτρας μας παρουσίασαν ένα εξαιρετικό video στο οποίο προσπάθησαν να αποτυπώσουν τις απόψεις για τον ελεύθερο χρόνο τους και πως θα ήθελαν να είναι η Πλατεία της γειτονιάς τους, τα Ψηλά Αλώνια, για να μπορούν να την αξιοποιήσουν στο λίγο ελεύθερο χρόνο που τους έχει απομείνει. Είδαν τον ελεύθερο χρόνο ως δικαίωμα και αναζήτησαν τρόπους προκειμένου να τον χρησιμοποιήσουν δημιουργικά


Γυμνάσιο Λάππα «Δικαίωμα στη φύση- Δικαίωμα στην ποιότητα ζωής»
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Παπαδοπούλου Ελεονώρα & Χουσάκου Ευαγγελία)

Ένα τραγούδι σε ρυθμό ραπ επέλεξαν να δημιουργήσουν και να μας παρουσιάσουν οι μαθητές του Γυμνασίου Λάππα ώστε να μας ευαισθητοποιήσουν για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις υποανάπτυκτες χώρες από τον υπερκαταναλωτισμό των ανεπτυγμένων. “Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΑΙ  Ο ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣήταν το θέμα που μας τραγούδησαν και χόρεψαν με το δικό τους τρόπο για να καταλήξουν:
…..Συνένοχος θα γίνεσαι  σ’ αυτή την αδικία
Ή θα παλεύεις για αλλαγή σε κάθε ευκαιρία;
Είναι αυτή μια αλλαγή που τη χρωστάς σε όλους
Στη φύση, Στο συνάνθρωπο, Μα και στους απογόνους!!!!!!!!


10ο Γυμνάσιο Πάτρας «Διατροφή και ανθρώπινα δικαιώματα»
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Κανελλάκη Άννα & Μητροπούλου Μαρία )

Η περιβαλλοντική ομάδα του 10ου Γυμνασίου Πάτρας μας μίλησε για το  δικαίωμα κάθε ανθρώπου να εξασφαλίζει την τροφή του και να γνωρίζει τι είναι και τι του προσφέρει.
Από την διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ξεχώρισαν  το ΑΡΘΡΟ 25 «Καθένας έχει δικαίωμα σε ένα βιοτικό επίπεδο ικανό να εξασφαλίσει στον ίδιο και στην οικογένεια του υγεία και ευημερία, και ειδικότερα τροφή, ρουχισμό, κατοικία, ιατρική περίθαλψη όπως και τις απαραίτητες κοινωνικές υπηρεσίες». Μίλησαν για την πείνα στον πλανήτη και τις συνέπειές της, ασχολήθηκαν με τα μεταλλαγμένα προϊόντα διατροφής και τα συντηρητικά (Ε) των τροφίμων με σύνθημά τους «ΕΧΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΞΕΡΩ ΤΙ ΤΡΩΩ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΚΥΡΙΟΣ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ».


Γυμνάσιο Οβρυάς «Δικαίωμα στην ποιότητα ζωής»
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Μαράτου Σοφία & Χαλκιοπούλου Αγγελική)

Μια «άλλη» Πάτρα ονειρεύτηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Οβρυάς και μας την παρουσίασαν. Μια πόλη ζωντανή, καθαρή, με ήχους και χρώματα, χωρίς κυκλοφορικά προβλήματα, με πράσινο και όμορφες πλατείες, μια πόλη σύγχρονη, ήρεμη και ασφαλή. Θα ήθελαν η ΠΑΤΡΑ να είναι η πόλη της καρδιάς τους. Η πραγματικότητα όμως διαπίστωσαν ότι είναι διαφορετική. Κυκλοφορικό πρόβλημα, πολλά σκουπίδια, έλλειψη πράσινου, απουσία ελεύθερων χώρων, μεταναστευτικό και πολλά άλλα είναι τα προβλήματα της πόλης. Είναι η πόλη που αγαπάνε αλλά και τους πονάει… Κατέληξαν ότι είναι δικαίωμά τους να διεκδικούν την όμορφη πόλη που ονειρεύτηκαν και δεσμεύτηκαν να δράσουν και να αναπτύξουν στάσεις και συμπεριφορές προς την κατεύθυνση της αειφορίας.


2ο Γυμνάσιο Αιγίου «Ανθρώπινα Δικαιώματα και περιβάλλον»
(Συντονιστές Εκπαιδευτικοί: Στρατουδάκης Αναστάσιος & Χαριτωνίδης Ευστράτιος)

Μας ταξίδεψαν οι μαθητές/τριες του 2ου Γυμνασίου Αιγίου στο blog που δημιούργησαν στον ιστότοπο του σχολείου τους για τα ανθρώπινα δικαιώματα και ζήτησαν από τους υπόλοιπους μαθητές να το επισκεφθούν και να καταθέσουν και αυτοί τις απόψεις τους, προκειμένου να ανοίξει ένας γόνιμος διάλογος για τα δικαιώματά τους για ένα καθαρό περιβάλλον.



ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Πάτρας «Ανακύκλωση & Ανθρώπινα Δικαιώματα»
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Διδάχου Βασιλική, Πεφάνη Χαραλαμπία, Παπανικολάου Μαρία)

Κουκλοθέατρο έπαιξαν οι μαθητές/τριες του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής βασισμένο σε ιστορία που έγραψαν οι ίδιοι/ιες. Τις κούκλες κατασκεύασαν μόνοι/ες τους από ανακυκλώσιμα υλικά  για να περάσουν μηνύματα για την ανακύκλωση. Η ιδέα τους πολύ πρωτότυπη είχε μεγάλη απήχηση στους υπόλοιπους μαθητές, που άκουσαν με ενδιαφέρον την ιστορία της «ΜΑΓΙΣΣΑΣ ΣΟΥ-ΜΟΥ-ΤΟΥ» που προστατεύει το δικαίωμα στην ποιοτική ζωή και την ευημερία για όλους. Σε ένα κόσμο πράσινο δικό ΣΟΥ- δικό ΜΟΥ- δικό ΤΟΥ.


 
Γυμνάσιο Φαρρών «Η οικολογική μετακίνηση είναι δικαίωμά μας»
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Μπολάνη Αγγελική & Κοσμοπούλου Ευαγγελία)

Ένα θεατρικό δρώμενο μας παρουσίασαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Φαρρών εστιασμένο σε προτάσεις για οικολογική μετακίνηση. Πρότειναν τη χρήση ποδηλάτου, αστικών συγκοινωνιών και το περπάτημα. Οι αναφορές στο παρελθόν και οι συγκρίσεις με το παρόν στις καθημερινές μας συνήθειες που έχουν σχέση με την μετακίνησή μας, προσέφεραν γέλιο και προβληματισμό.



2ο Γυμνάσιο Παραλίας  «Συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας»
(Συντονίστριες Εκπαιδευτικοί: Παπαδέλη Μαρία, Παπακυρίτση Ευαγγελία & Οικονόμου Γεωργία)

Οι μαθητές/τριες του 2ου Γυμνασίου Παραλίας ασχολήθηκαν με το τι είναι ανακύκλωση, τι ανακυκλώνεται, ποιο το σήμα, τα οφέλη και η ιστορία της ανακύκλωσης, την  ανακύκλωση στην Ελλάδα, την ανακύκλωση χαρτιού, γυαλιού, πλαστικού, ελαστικών και οχημάτων, αλουμινίου, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, μπαταριών, ορυκτελαίων, λαμπτήρων, οργανικών αποβλήτων, λαδιών τηγανίσματος και φαρμάκων. Κατέληξαν ότι η ανακύκλωση δεν εξαρτάται μόνο από την ευαισθητοποίηση αλλά και από την ενεργό συμμετοχή. Για αυτό με το μήνυμα «ΑΣ ΜΗΝ ΒΓΑΖΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΤΙΣ ΟΥΡΕΣ ΜΑΣ ΑΠ΄ ΕΞΩ» δεσμεύτηκαν  ότι η ανακύκλωση θα γίνει για αυτούς μέρος της καθημερινότητάς τους. Είναι δικαίωμά τους και θα γίνει τρόπος ζωής!



20ο Γυμνάσιο Πάτρας «Δικαίωμα στο νερό»
(Συντονιστής Εκπαιδευτικός: Δαουλτζής Κωνσταντίνος )

Στα προβλήματα του νερού, στη λειψυδρία και στη ρύπανσή του, αναφέρθηκαν μαθητές/τριες του 20ου Γυμνασίου Πάτρας για να καταλήξουν σε τρόπους ορθολογικής διαχείρισής του, προκειμένου να έχουμε καθαρό πόσιμο νερό και στο μέλλον.  Θεώρησαν ότι η πρόσβαση σε καθαρό νερό είναι «θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα» δεδομένου ότι το νερό αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιβίωση. Με μια εξαιρετική παρουσίαση, μας είπαν ότι το ανθρώπινο δικαίωμα στο νερό σημαίνει ότι κάθε άνθρωπος πρέπει να έχει πρόσβαση σε νερό για προσωπική και οικιακή χρήση το οποίο να είναι: επαρκές, ασφαλές, προσβάσιμο και οικονομικά εφικτό


Το 8ο περιβαλλοντικό μαθητικό συνέδριο παρακολούθησε και η περιβαλλοντική ομάδα του 16ου Γυμνασίου Πάτρας   (με συνοδό εκπαιδευτικό τον κο Διαλυνά Γεώργιο).
Παράλληλα λειτούργησε έκθεση υλικού για τα ανθρώπινα δικαιώματα που δημιούργησαν οι μαθητές των περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων: 7ο Γυμνάσιο Πάτρας, Γυμνάσιο Κάτω Αχαΐας, Γυμνάσιο Λάππα, 2ο Γυμνάσιο Παραλίας, Γυμνάσιο Σαραβαλίου, ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής, Γενικό Πειραματικό Λύκειο ΑΕΙ Πάτρας, 10ο Γυμνάσιο Πάτρας, 2ο Γυμνάσιο Αιγίου και 1η ΕΠΑΣ Πάτρας
Στο τελευταίο μέρος του Συνεδρίου με την ενθάρρυνση των Υπευθύνων Π.Ε., οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και με ερέθισμα ένα δικαίωμα από τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού που τους δόθηκε, καλέστηκαν να γνωριστούν, να συνεργαστούν, να προετοιμάσουν να εκφράσουν και να παρουσιάσουν δημιουργικά τις απόψεις τους σχετικά με αυτό το δικαίωμα.

Τα Δικαιώματα με τα οποία ασχολήθηκαν ήταν:
ü  Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να είναι με την οικογένειά τους ή με τα άτομα εκείνα που θα φροντίζουν για αυτά καλύτερα.
ü  Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στο παιχνίδι
ü  Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη δωρεάν εκπαίδευση
ü  Τα παιδιά έχουν δικαίωμα σε ικανοποιητική τροφή και καθαρό νερό
ü  Τα παιδιά έχουν δικαίωμα σε ένα επαρκές βιοτικό επίπεδο
ü  Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν δικαίωμα στην ειδική φροντίδα και εκπαίδευσή τους
ü  Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν τις απόψεις τους και να συγκεντρώνονται για να εκφράσουν τις απόψεις τους
ü  Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα έρευνας, λήψης και ανταλλαγής πληροφοριών με διάφορες μορφές, συμπεριλαμβανομένων της τέχνης, έντυπου λόγου και γραφής.
 
Ακολούθησαν οι παρουσιάσεις των εργασιών τους με αφίσα, μήνυμα, δρώμενο, και τραγούδι.
Θα θέλαμε από βάθους καρδιάς να ευχαριστήσουμε τους εκπαιδευτικούς και  μαθητές/τριες που συμμετέχοντας στο 8ο Μαθητικό Συνέδριο, ταξίδεψαν μαζί μας σε ένα χώρο βιωμάτων και επικοινωνίας, ανακάλυψαν τη γνώση, μετέτρεψαν τη σχολική διαδικασία σε δημιουργική έκφραση και άνοιξαν το σχολείο στη ζωή και τη δράση.
Τους συγχαίρουμε όλους και τους καλούμε να συνεχίσουν με τον ίδιο ζήλο την προσπάθειά τους. Ελπίζουμε πως ο επί 21 χρόνια ζωντανός και δημιουργικός θεσμός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, που κατάφερε να αναβαθμίσει την καθημερινή σχολική ζωή, θα  ενδυναμώσει το όραμα που αναζητούμε όλοι μας για καλύτερες μέρες με καλύτερη παιδεία.

Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης



Παπαϊωάννου Ιωάννα & Βλάχος Ιωάννης

Δεν υπάρχουν σχόλια: